Deel 4: Social Bookmarking. Bestaat het dan nog?

25 sep 2014 | Sociale media | 0 Reacties

Dit is artikel 4 van 4 uit de serie Sociale media: wat moet ik ermee?

Ik gebruik zelf al 4 a 5 jaar geen social bookmarking sites meer. De reden? Bookmarken heeft geen zin meer, want de interessante informatie wordt tegenwoordig op een andere manier gedeeld. Facebook en Google zijn twee belangrijke bronnen om aan je informatie te komen.

Social bookmarking

Ik denk dat het zeker 5 jaar geleden is dat ik voor het laatst ben ingelogd op de delicious site. Deze website, met bijbehorende service, was in het leven geroepen om het delen van URL’s te vergemakkelijken. Je kon in de webversie je URL’s opslaan en delen met je vrienden. Ook was het mogelijk om via een plugin in je browser je favorieten automatisch te synchroniseren. Zo had je op elk apparaat die je gebruikte dezelfde bookmarks.

Historie Delicious

Een stukje historie over Delicious via Wikipedia:

Bron: Wikipedia.

De site is een Web 2.0-gemeenschap en kwam eind 2003, na de internetzeepbel, online. De ontwikkelaar was Joshua Schachter. Alle informatie die in Delicious wordt opgeslagen kan openbaar beschikbaar worden gemaakt, tenzij iemand zijn of haar links markeert als ‘privé’. Sommigen gebruiken deze site om linkblogs te publiceren. De opgeslagen sites krijgen sleutelwoorden (tags) mee, die een niet-hiërarchische classificatie mogelijk maken, via zogenaamde folksonomie.

Begin december 2005 werd de site overgenomen door Yahoo!. Geschat wordt dat Yahoo! hier tussen de 15 en 30 miljoen dollar voor betaalde. Het was de bedoeling dat het team van delicious nauw samen ging werken met dat van Flickr, een site die al eerder door Yahoo! werd overgenomen. Dit bleek echter niet te lukken, waarna Yahoo Delicious in 2011 weer van de hand deed.

Links opslaan en delen anno 2014.

Schermafbeelding 2014-09-25 om 19.46.54Iedereen komt wel eens interessante websites tegen op internet, maar de manier waarop we die links delen verschilt erg. Sommige mensen maken gebruik van een aantal professionele “bookmarking sites”, zoals Delicious, Diigo, Kippt, of Pinboard. Deze sites maken het mogelijk om persoonlijke #hashtags aan te maken, wat het zoeken makkelijker maakt. Ik vraag me alleen af of er überhaupt nog iemand gebruik maakt van dit soort sites, want tegenwoordig worden de links op facebook, google+ en whatsapp gedeeld.

Het enige “oude” middel wat ik nog gebruik is browser synchronisatie. In Google chrome kun je instellen dat je alle relevante informatie (wachtwoorden, bookmarks, history) opslaat in je google account. Van hieruit kun je uiteraard geen bookmarks delen met je vrienden.

Overigens heeft het opslaan van links alleen zin als je van plan bent om vaker terug te komen op de website. Ik heb zelf niet veel websites in mijn favoerieten staan waar ik vaak naar terugkomen, aangezien ik de meeste informatie ophaal via Google search en blogs.

Waar sla jij je links op en hoe deel je interressante sites met je vrienden?

Navigeer binnen de serie<< Deel 3: Microbloggen: Tumblr en Twitter, wat moet ik ermee?

0 Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde posts

Nieuwe website voor spiegelloos.nl: magazine style

Nieuwe website voor spiegelloos.nl: magazine style

Enkele weken geleden heb ik in een post al aangekondigd dat ik met een nieuw initiatief bezig was. Ik schrijf hands-on reviews van systeemcamera’s en de bijbehorende lenzen en doe dit samen met Foka Superstore uit Rotterdam. De website Spiegelloos.nl heb ik gisteren in een nieuw jasje gestoken en zal in deze post kort uitleggen wat er achter de site zit.

Lees meer